Násilí na ženách

Matouš 5:21-24

Co říká korán

"Muži jsou poručníky* nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám). A ctnostné ženy jsou pokorně oddány a střeží skryté kvůli tomu, co Bůh nařídil střežit. A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a udeřte je*! Jestliže vás jsou však poslušny, nevyhledávejte proti nim důvody! A Bůh věru je vznešený, veliký." (Súra 4:34)

* Hrbkův překlad s opravou slovíček: "zaujímají postavení" za poručníky a "bijte je" za udeřte je.

Arabský text a anglický překlad - Sura 4:34.

Alternativní překlad:

"Muži jsou kustody* nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám). A ctnostné ženy jsou pokorně oddány a střeží skryté kvůli tomu, co Bůh nařídil střežit. A ty, jejichž nepřístojnosti se obáváte, nejprve varujte, pak jim vykažte místa na spaní a (nakonec, když to nejde jinak) je i udeřte! ..." (Tento překlad jsem si půjčil z webu e-islam.cz)

* - kawwámún - kustodi, strážcové, poručníci, ochránci.

Z pohledu koránu jsou tedy muži nadřazeni ženám a ženy nemají rovné postavení. Podle Koránu jsou muži nad nimi ustanoveni, jako ti, kdo je hlídají, což lze chápat tak, že ženy v islámu nejsou svobodné, nedokáží jednat samostatně - potřebují mužský dohled a vedení.

Co říká bible

Torá, která je podle Koránu Slovem Božím, říká, že Bůh stvořil ženu jako pomoc jemu rovnou.

"I řekl Hospodin Bůh: "Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou." Když vytvořil Hospodin Bůh ze země všechnu polní zvěř a všechno nebeské ptactvo, přivedl je k člověku, aby viděl, jak je nazve. Každý živý tvor se měl jmenovat podle toho, jak jej nazve. Člověk tedy pojmenoval všechna zvířata a nebeské ptactvo i všechnu polní zvěř. Ale pro člověka se nenašla pomoc jemu rovná. I uvedl Hospodin Bůh na člověka mrákotu*, až usnul. Vzal jedno z jeho žeber* a uzavřel to místo masem*. A Hospodin Bůh utvořil z žebra*, které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu." Genesis 2:18-22
Podobně jako arabština, má i hebrejština více významů a proto lze jednotlivá místa interpretovat různými způsoby. Například mrákotu by bylo lépe překládat jako jakýsi trans či prorocké vytržení, slovo žebro je možno přeložit jako stranu,  maso pak překládat jako tělo neboli člověka (osobnost). Přes nejednoznačnost významu této části textu, je jasné, že výše je uvedeno, že žena byla stvořena za tím účelem, aby byla muži rovna. To říká Boží slovo. Žena byla rovnocenným partnerem pro Adama, nepotřebovala mít nad sebou strážce, hlídače či ochránce. Vztah muže a ženy má být o tom, že muž pomáhá své ženě a žena pomáhá svému muži. Muž disponuje silou, žena schopností péče o muže a děti.

Bible dále popisuje, že člověk zhřešil a ve světě zavládlo zlo. Od té doby kdy ve světě začalo vládnou zlo, je jasně viditelné, že žena potřebuje mužskou ochranu. Z toho důvodu žena je pod ochranou otce až do času, kdy si ji odvede její muž. Tato ochrana je ve starověku i středověku naprosto nezbitná, jinak by se žena snadno stala kořistí násilníků. Žena, která je pod ochranou otcovského domu a užívá všech výhod otcovského domu v tomto domě slouží jako pracovní síla. V židovském zákoně se píše, že chce-li si muž vzít ženu z domu jejího otce, musí zaplatit věno, které kompenzuje pracovní a materiální ztrátu otce. Věškerá zodpovědnost za bezpečí ženy pak leží na manželovi. Její zodpovědnost pak je domácí výroba a péče o děti. V židovství je důležité vzájemné stýkání žen, protože ženy pomáhají udržovat rodinné vazby. Žena navštěvuje jiné ženy, udržuje mezirodové vztahy, sbírá informace o možných nevěstách či ženiších pro své děti, pěstuje výměnný obchod a v neposlední řadě urovnává konflikty mezi klany *.

* - Knotková-Čapková, B.: Obrazy ženství v náboženských kulturách. 1. vyd. Praha: Paseka, 2008, s 32-34

Role ženy v židovské společnosti je být ctí svého manžela:

"Ušlechtilá žena se drží cti, kdežto ukrutníci se drží bohatství." Přísloví 11:16

Bible (tóra - židovský zákon) neobsahuje žádné přikázání, které by přikazovalo bít nebo trestat ženy, kromě té části, která všeobecně popisuje trest ukamenováním za hříchy které vedou k smrti (ovšem tyto tresty platí stejně jak pro muže, tak pro ženy.

Příklady fizických trestů z židovské tóry

Trest za uctívání cizích Bohů:

"Kdyby tě tvůj bratr, syn tvé matky, nebo tvůj syn nebo tvá dcera nebo tvá vlastní žena nebo tvůj nejmilejší přítel potají ponoukal: "Pojďme sloužit jiným bohům", které jsi neznal ty ani tvoji otcové, některým z bohů těch národů, které jsou kolem vás, ať blízko tebe nebo daleko od tebe, od jednoho konce země až k druhému konci země, nepřivolíš mu a neuposlechneš ho, nebudeš ho litovat ani s ním mít soucit ani ho krýt. Musíš ho zabít. Nejprve se proti němu pozdvihne tvoje ruka, aby ho usmrtila, potom ruce všeho lidu. Budeš ho kamenovat, dokud nezemře, protože tě usiloval odvést od Hospodina, tvého Boha, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Celý Izrael ať o tom uslyší a ať se bojí. Nikdy ať se mezi vámi nestane něco tak zlého." Deuteronomium 13:7-12

"Nebudeš obětovat Hospodinu, svému Bohu, dobytče ze skotu nebo bravu, na němž je vada, cokoli špatného, protože to má Hospodin, tvůj Bůh, za ohavnost. Vyskytne-li se u tebe v některé z tvých bran, které ti Hospodin, tvůj Bůh, dává, muž nebo žena, kteří by se dopustili toho, co je zlé v očích Hospodina, tvého Boha, přestoupili by jeho smlouvu a odešli sloužit jiným bohům a klanět se jim, slunci nebo měsíci anebo celému nebeskému zástupu, což jsem nepřikázal, a bude-li ti to oznámeno nebo o tom uslyšíš, dobře si to prošetříš. Bude-li to jistá pravda, že byla spáchána v Izraeli taková ohavnost, vyvedeš toho muže nebo tu ženu, kteří se dopustili té zlé věci, ke svým branám a toho muže nebo tu ženu budete kamenovat, dokud nezemřou. Ten, kdo má zemřít, bude usmrcen na základě výpovědi dvou nebo tří svědků. Nebude usmrcen na základě výpovědi jediného svědka. Svědkové na něho vztáhnou ruku jako první, aby ho usmrtili, potom všechen ostatní lid. Tak odstraníš zlo ze svého středu." Deuteronomium 17:1-7

Trest za zabití:

Numeri 35:17-25 Jestliže uchopí kámen, kterým může přivodit smrt, a udeří někoho, takže zemře, je to vrah a vrah musí zemřít. Též jestliže uchopí dřevěný předmět, kterým může přivodit smrt, a udeří někoho, takže zemře, je to vrah a vrah musí zemřít. Vraha usmrtí krevní mstitel; jakmile ho dopadne, usmrtí ho. Jestliže někdo do někoho z nenávisti strčí nebo ve zlém úmyslu něco po někom hodí, takže zemře, nebo z nepřátelství někoho udeří rukou, takže zemře, musí ten, kdo druhého zabil, zemřít: je to vrah. Krevní mstitel vraha usmrtí, jakmile ho dopadne. Jestliže však někdo nešťastnou náhodou bez nepřátelství do někoho strčí nebo bez zlého úmyslu na někoho shodí nějaký předmět nebo z nepozornosti na něj nechá padnout kámen, který může přivodit smrt, takže ten člověk zemře, přitom však mu nebyl nepřítelem a nechystal mu nic zlého, pospolitost rozhodne mezi tím, kdo zabil, a krevním mstitelem podle těchto právních ustanovení. Tím pospolitost vyprostí toho, kdo zabil, z rukou krevního mstitele a umožní mu návrat do jeho útočištného města, kam se utekl. Zůstane v něm až do smrti velekněze, který byl pomazán svatým olejem.

Nesmrtelné fyzické tresty:

"Když mezi muži dojde ke sporu a oni se dostaví k soudu, aby je rozsoudili, ať je spravedlivý ospravedlněn a svévolník odsouzen. Je-li svévolník hoden mrskání, dá ho soudce položit a mrskat za své přítomnosti; dá mu vysázet počet ran podle jeho svévole. Smí jej dát zmrskat nejvýše čtyřiceti ranami, aby tvůj bratr nebyl před tebou zlehčen, kdyby mu při mrskání přidal více ran." Deuteronomium 25:1-3

Zde je dobré si všimnout, že toto nařízení platí pouze vůči mužům a nevztahuje se na ženy.

Boží tresty

Židovská tóra také popisuje celou řadu situaci, kdy Bůh prohlašuje svůj soud nad lidmi kvůli jejich zlovůli. Tyto soudy buď vykonal sám Bůh nebo si jako prostředek použil svůj lid (židy). Nejčastějším důvodem takového trestu je fakt, že se lidé klaněli výtvoru svých rukou, uctívali falešné bohy nebo dokonce těmto falešným božstvům obětovali lidské oběti, nezřídka děti. Jednalo se zejména o Ba'alův kult, kdy se do rozpálené sochy vhodilo dítě. Jednalo se však také o kultovní prostituci, která Boha urážela a způsobila Boží hněv proti nevěřícím.

Boží milosrdenství a požehnání popisované v bibli

Kromě výše uvedených příkladů trestů vůči pachatelům zla však bible popisuje Boží nesmírné milosrdenství vůči lidem, které se projevuje v tom, že Bůh dává spravedlivým pokoj, blahobyt a dostatek všeho.

Jak dobrý je Bůh popisuje král David ve svých žalmech, například:

"Velebte Hospodina se mnou, vyvyšujme spolu jeho jméno. Dotázal jsem se Hospodina a odpověděl mi, vysvobodil mě od všeho, čeho jsem se lekal. Kdo na něho budou hledět, rozzáří se, rdít se nemusejí. Tento ponížený volal a Hospodin slyšel, ve všem soužení byl jeho spása. Hospodinův anděl se položí táborem kolem těch, kteří se bojí Boha, a bude je bránit. Okuste a uzříte, že Hospodin je dobrý. Blaze muži, který se utíká k němu. Žijte v Hospodinově bázni, jeho svatí, vždyť kdo se ho bojí, nemají nedostatek. I lvíčata strádají a hladovějí, ale nic dobrého nechybí těm, kdo se dotazují Hospodina. Pojďte, synové, poslyšte mě, vyučím vás Hospodinově bázni. Jak je tomu s mužem, který si oblíbil život, jenž miluje dny, v nichž by užil dobra? Střeží před zlobou svůj jazyk a své rty před záludnými řečmi. Vyhýbá se zlu a koná dobro, vyhledává pokoj a snaží se o něj. Oči Hospodinovy jsou obráceny k spravedlivým, když volají o pomoc, on nakloní své ucho. Hospodinova tvář se však obrací proti pachatelům zla, vymýtí ze země každou památku po nich. Ty, kdo úpěli, Hospodin slyšel, ze všech soužení je vysvobodil. Hospodin je blízko těm, kdo jsou zkrušeni v srdci, zachraňuje lidi, jejichž duch je zdeptán. Mnoho zla doléhá na spravedlivého, Hospodin ho však ze všeho vysvobodí. Ochraňuje všechny jeho kosti, nebude mu zlomena ani jedna. Svévolníku připraví smrt jeho zloba, a kdo nenávidí spravedlivého, ponese vinu. Hospodin vykoupí duše svých služebníků, nikdo z těch, kteří se k němu utíkají, vinu neponese." Žalmy 34:4-23

Na tom je vidět diametrální rozdíl mezi Koránem a biblí. Bible ukazuje na vztah člověka s Bohem a chválí a vyvyšuje Boha za všechno jeho dobrodiní.

Prorok Jeremiáš uctívá Boha těmito slovy:

Toto praví Hospodin: "Proklet buď muž, který doufá v člověka, opírá se o pouhé tělo a srdcem se odvrací od Hospodina. Bude jako jalovec v pustině, který neokusí přicházející dobro. Bude přebývat ve vyprahlém kraji, v poušti, v zemi solných plání, kde nelze bydlet. Požehnán buď muž, který doufá v Hospodina, který důvěřuje Hospodinu. Bude jako strom zasazený u vody; své kořeny zapustil u vodního toku, nezakusí přicházející žár. Jeho listí je zelené, v roce sucha se ničeho neobává, nepřestává nést plody." "Nejúskočnější ze všeho je srdce a nevyléčitelné. Kdopak je zná? Já Hospodin zpytuji srdce a zkoumám ledví, já každému splatím podle jeho cesty, podle ovoce jeho skutků." Koroptev sedí na vejcích, ale mladé nevyvede. Tak ten, kdo nabude bohatství nespravedlivě, v půlce života je opustí a skončí jako bloud. Trůne slávy, od počátku vyvýšený, místo naší svatyně, naděje Izraele, Hospodine, všichni, kdo tě opouštějí, propadnou hanbě. Ti, kdo se ode mne odvracejí, jsou zapsáni v zemi stínů, protože opustili zdroj živých vod, Hospodina. (Jeremjáš 17:5-13)

Toto jsou slova, o kterých Korán tvrdí, že jsou od Boha. Do češtiny překládané slovo Hospodin, se v hebrejštině objevuje jako JHVH, kde se čte buďto jako Adonaj nebo Haššém a odkazuje na jméno Boha.

Co říká Ježíš Kristus?

Ježíš Kristus, o kterém Korán prohlásil, že je Slovem od Boha prohlásil o Tóře toto:

Ale to všechno slyšeli i farizeové, kteří byli milovníci peněz, a vysmívali se mu. Řekl jim tedy: "Vy ze sebe před lidmi děláte spravedlivé, ale Bůh zná vaše srdce. Neboť co je u lidí vznešené, je v Božích očích ohavnost. Zákon a Proroci až do Jana; od té doby se káže Boží království a každý se do něj násilně tlačí. Snadněji však pomine nebe i země, než aby padla jediná čárka ze Zákona."  Lukášovo evangelium 16:14-17

Řekl také

Matouš 5:17-18 "Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, říkám vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, než se všechny ty věci stanou."

Když tedy Ježíš Kristus (Mesiáš) tvrdí, že nepomine ani jediné písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, jak by bylo možné, aby někdo překroutil bibli? Možné to není, protože by to znamenalo, že Korán lže. Korán totiž tvrdí, že Mesiáš je Slovo od Boha/Alláha. Tvrdit, že někdo překroutil Zákon nebo Proroky by znamenalo tvrdit, že Kristus není Slovo od Boha, což je to samé jako prohlásit, že Korán lže. Ale Korán vybízí, pokud je někdo na pochybách, ať se dotazuje židů a křesťanů, neboť vše bylo předem zapsáno do bible.

Co říká bible?

Ježíš Kristus posunul přikázání Tóry na mnohem vyšší úroveň. Posunul laťku mnohem výš. Zatímco Tóra říká, nezabiješ! Ježíš Kristus říká: nehněvej se! Zatímco Tóra říká, hleď aby si dodržoval všechna přikázání tototo Zákona, Ježíš říká: koukej odpustit každému, kdo proti tobě zhřeší. Něm kdo bojují proti tobě odpouštěj a hleď si toho, aby si v srdci neměl žádnou nenávist.

Bible říká, že všichni zhřešili a zaslouží si Boží trest.

"Slyšeli jste, že předkům bylo řečeno: `Nezabiješ,´ a kdokoli by zabil, bude vydán soudu. Já vám však říkám, že každý, kdo se bezdůvodně zlobí na svého bratra, bude vydán soudu. Kdokoli by řekl svému bratru: `Ráka!´ bude vydán veleradě, a kdokoli by řekl: `Blázne!´ bude vydán pekelnému ohni. A proto, když bys obětoval na oltáři svůj dar a tam si vzpomněl, že tvůj bratr má něco proti tobě, nech svůj dar tam před oltářem a jdi a nejprve se smiř se svým bratrem a potom přijď a obětuj svůj dar." Matouš 5:21-24

"Slyšeli jste, že předkům bylo řečeno: `Nezcizoložíš.´ Já vám však říkám, že každý, kdo by se chtivě podíval na ženu, už s ní zcizoložil ve svém srdci. Pokud tě tedy svádí tvé pravé oko, vyloupni je a zahoď od sebe. Je přece pro tebe prospěšnější, aby zahynul jeden tvůj úd, než aby bylo celé tvé tělo uvrženo do pekla. A pokud tě svádí tvá pravá ruka, usekni ji a zahoď od sebe. Je přece pro tebe prospěšnější, aby zahynul jeden tvůj úd, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla. Také bylo řečeno: `Kdokoli by propustil svou manželku, ať jí dá potvrzení o rozvodu.´ Já vám ale říkám, že každý, kdo propouští svou manželku (kromě případu modlářství a sexuální nečistoty), přivádí ji k cizoložství a každý, kdo by si tu propuštěnou vzal, cizoloží." Matouš 5:27-32

Matouš 5:38-46 "Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Oko za oko a zub za zub.´ Já vám však říkám, abyste neodporovali zlému člověku, ale kdokoli tě udeří do pravé tváře, nastav mu i druhou. A jestli se s tebou někdo chce soudit a vzít ti košili, nech mu i plášť. A když tě někdo bude nutit jít jednu míli, jdi s ním dvě. Tomu, kdo tě prosí, dávej a od toho, kdo si od tebe chce vypůjčit, se neodvracej." "Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Budeš milovat svého bližního a nenávidět svého nepřítele.´ Já vám však říkám: Milujte své nepřátele! Žehnejte těm, kdo vás proklínají, konejte dobro těm, kdo vás nenávidí, a modlete se za ty, kdo vás pomlouvají a pronásledují, abyste byli synové svého Otce, který je v nebesích. Vždyť on dává svému slunci vycházet na dobré lidi i na zlé a posílá déšť na spravedlivé i nespravedlivé. Když totiž milujete jen ty, kdo milují vás, jakou máte odplatu? Nedělají snad i celníci totéž?"

Tehdy k němu přistoupil Petr a řekl: "Pane, kolikrát proti mně může můj bratr zhřešit a já mu mám odpustit? Až sedmkrát?" Ježíš mu odpověděl: "Neříkám ti, že až sedmkrát, ale až sedmdesátkrát sedmkrát." Matouš 18:21-22

V novém zákoně násilí není

Je ještě mnohem více textu, které mluví o Lásce. Ježíš používal četná podobenství, které mluví o tom, že člověk se musí vzdát svého sobeckého způsobu uvažování a má odpouštět, aby i jemu mohli být odpuštěny hříchy. Křesťanská modlitba Otčenáš obsahuje větu: Odpusť nám naše hříchy jako i my odpouštíme naším viníkům. Celé poselství Ježíše Krista je o odpuštění hříchů, nejen že Ježíš přišel odpustit hříchy nám, ale požaduje od nás, abychom i my odpuštěli hříchy druhým.

Ježíš Kristus měl své žáky, které vyučil a následovníky, kteří pokračovali v jeho stopách. Ti pak učili toto:

"Oblečte se tedy, jako Boží vyvolení, svatí a milovaní, soucitným milosrdenstvím, laskavostí, pokorou, krotkostí, trpělivostí." Koloským 3:12
"Ty, Boží člověče, však od takových věcí utíkej. Následuj pak spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, krotkost." 1 Timoteovi 6:11
"... ať o nikom nemluví zle, ať nejsou svárliví, ale vlídní, a ať prokazují veškerou krotkost vůči všem lidem." Titovi 3:2
"Odložte tedy všechnu špínu i přemíru špatnosti a s krotkostí přijímejte zaseté slovo, které má moc spasit vaše duše." Jakubův 1:21
"Kdo je mezi vámi moudrý a rozumný? Ať své skutky prokáže dobrým životem v moudré krotkosti." Jakubův 3:13
"Posvěcujte však ve svých srdcích Pána Boha a buďte vždy připraveni dát odpověď každému, kdo vás požádá o zdůvodnění naděje, která je ve vás, a to s krotkostí a úctou" 1 Petrův 3:15

Nový zákon o ženách

V dalším článku o tom, že bible říká, že žena má být poddána muži:

Láska muže a ženy podle bible/

Jak se má projevovat láska muže k ženě

V dalším článku o tom, že bible říká, že muž má milovat ženu jako sám sebe (z textu vyplývá, že ji nesmí bít protože bití není projevem lásky k sobě samému).

Láska muže a ženy podle bible/

© 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky