Bůh mluví

Pojednání o tom jak Bůh mluvil k lidem v době Abrahama, Izáka, Jákoba a Mojžíše. Článek popisuje Boží zájem o člověka, jeho lásku, laskavost a pomoc.


Bůh mluví

Je velmi důležité, nahlédnout do bible, která je Božím Slovem, plnohodnotným a pravdivým poselstvím Alláha, jak praví Korán. Dozvíte se totiž, že Bůh mluví a chce mluvit i s vámi. Chce s vámi vést dialog, tak jako mluvil například s Mojžíšem.

Nejdříve ale příklad ze života Abrahama:

Genesis 15:1-15 Po těchto událostech se stalo k Abramovi ve vidění slovo od Pána: "Nic se neboj, Abrame, já jsem tvůj štít, tvá přehojná odměna." 2 Abram však řekl: "Panovníku Nejvyšší, co mi chceš dát? Jsem stále bezdětný. Nárok na můj dům bude mít damašský Elíezer." 3 Abram dále řekl: "Ach, nedopřáls mi potomka. To má být mým dědicem správce mého domu?" 4 Pán však prohlásil: "Ten tvým dědicem nebude. Tvým dědicem bude ten, který vzejde z tvého lůna." 5 Vyvedl ho ven a pravil: "Pohleď na nebe a sečti hvězdy, dokážeš-li je spočítat." A dodal: "Tak tomu bude s tvým potomstvem." 6 Abram Pánovi uvěřil a on mu to připočetl jako spravedlnost. 7 A řekl mu: "Já jsem Pán, já jsem tě vyvedl z Kaldejského Uru, abych ti dal do vlastnictví tuto zemi." 8 Abram odvětil: "Panovníku Nejvyšší, podle čeho poznám, že ji obdržím?" 9 I řekl mu: "Vezmi pro mne tříletou krávu a tříletou kozu a tříletého berana, hrdličku a holoubě." 10 Vzal tedy pro něho to všechno, rozpůlil a dal vždy jednu půlku proti druhé; ptáky však nepůlil. 11 Tu se na ta mrtvá těla slétli dravci a Abram je odháněl. 12 Když se slunce chýlilo k západu, padly na Abrama mrákoty. A hle, padl na něho přístrach a veliká temnota. 13 Tu Pán Abramovi řekl: "Věz naprosto jistě, že tvoji potomci budou žít jako hosté v zemi, která nebude jejich; budou tam otročit a budou tam pokořováni po čtyři sta let. 14 Avšak proti pronárodu, jemuž budou otročit, povedu při. Potom odejdou s velkým jměním. 15 Ty vejdeš ke svým otcům v pokoji, budeš pohřben v utěšeném stáří. 16 Sem se vrátí teprve čtvrté pokolení, neboť dosud není dovršena míra Emorejcovy nepravosti."

Všimli jste si mezi řádky, že Bůh, který mluví k Abramovi, tedy k Abrahamovi, má velký zájem o Abrahama? Povzbuzuje ho, aby se nebál a dává mu požehnání. To je velmi důležité, pochopit, že pravý Bůh, je laskavý k lidem neboť Bůh je Láska.

Genesis 17:1-8 Když bylo Abramovi devětadevadesát let, ukázal se mu Pán a řekl: "Já jsem Bůh všemohoucí, choď stále přede mnou, buď bezúhonný! 2 Mezi sebe a tebe kladu svou smlouvu; převelice tě rozmnožím." 3 Tu padl Abram na tvář a Bůh k němu mluvil: 4 "Já jsem! A toto je má smlouva s tebou: Staneš se praotcem hlučícího davu pronárodů. 5 Nebudeš se už nazývat Abram; tvé jméno bude Abraham. Určil jsem tě za otce hlučícího davu pronárodů. 6 Převelice tě rozplodím a učiním z tebe pronárody, i králové z tebe vzejdou. 7 Smlouvu mezi sebou a tebou i tvým potomstvem ve všech pokoleních činím totiž smlouvou věčnou, že budu Bohem tobě i tvému potomstvu. 8 A tobě i tvému potomstvu dávám do věčného vlastnictví zemi, v níž jsi hostem, tu celou zemi kenaanskou. A budu jim Bohem."

Bůh mluvil i s Izákem, synem Abrahama:

Genesis 26:17 Izák tedy odtud odešel, utábořil se v Gerarském úvalu a usadil se tam. ... Genesis 26:23 Odtud vystoupil do Beer-šeby. 24 Tu noc se mu ukázal Pán a pravil: "Já jsem Bůh tvého otce Abrahama. Neboj se, jsem s tebou. Požehnám ti a rozmnožím tvé potomstvo kvůli Abrahamovi, svému služebníku."

Bůh Abrahama a Izáka opět žehná a povzbuzuje ... A hlavně mluví k prostým lidem!

Avšak to není vše, Bůh mluví dokonce i ke vzpurným otrokům a sice k otrokyni Hagar, matky člověka jménem Izmael:

Genesis 16:1-5 Sáraj, žena Abramova, mu nerodila. Měla egyptskou otrokyni, která se jmenovala Hagar. 2 Jednou řekla Sáraj Abramovi: "Hle, Pán mi nedopřál, abych rodila, vejdi tedy k mé otrokyni, snad budu mít syna z ní." Abram Sárajiny rady uposlechl. 3 Vzala tedy Abramova žena Sáraj svou otrokyni, Hagaru egyptskou, deset let po tom, co se Abram usadil v kenaanské zemi, a dala ji svému muži Abramovi za ženu. 4 I vešel k Hagaře a ona otěhotněla. Když viděla, že je těhotná, přestala si své paní vážit. 5 Tu řekla Sáraj Abramovi: "Mé příkoří musíš odčinit. Sama jsem ti dala svoji otrokyni do náruče, ale ona, jakmile uviděla, že je těhotná, přestala si mě vážit. Ať mezi mnou a tebou rozsoudí Pán 6 Abram Sáraji odvětil: "Hle, otrokyně je v tvých rukou, nalož s ní, jak uznáš za dobré." Od té doby ji Sáraj pokořovala tak, že Hagar od ní uprchla. 7 Nalezl ji Pánův posel ve stepi nad pramenem vody, nad pramenem při cestě do Šúru, 8 a otázal se jí: "Hagaro, otrokyně Sáraje, odkud jsi přišla a kam jdeš?" Odvětila: "Prchám od své paní Sáraje." 9 Pánův posel jí řekl: "Navrať se ke své paní a pokoř se pod její ruku." 10 Dále jí řekl: "Velice rozmnožím tvé potomstvo, takže je nebude možno ani spočítat." 11 A dodal: "Hle, jsi těhotná, porodíš syna a dáš mu jméno Izmael (to je Slyší Bůh), neboť Pán tě ve tvém pokoření slyšel. 12 Bude to člověk nezkrotný, jeho ruka bude proti všem a ruce všech budou proti němu; bude stát proti všem svým bratřím."

Konečně tedy víme, že Bůh mluví dokonce i k těm lidem, kteří jsou nejnižšího společenského postavení. Nepřehlédněme však, že pyšný člověk se zde musel pokořit, aby k němu Bůh promluvil. Také to byl Bůh sám kdo viděl duševní utrpení otrokyně Hagar a ve své lásce k ní poslal posla, který ji pomohl a povzbudil ji. Takový je Pravý a Jediný Bůh - milující a soucitný.

Bůh promluvil i k Jákobovi, syna Izáka, syna Abrahamova. Promluvil k němu ve snu:

Genesis 28:10 Jákob vyšel z Beer-šeby a šel do Cháranu. 11 Dorazil na jedno místo a přenocoval tam, neboť slunce již zapadlo. Vzal jeden z kamenů, které na tom místě byly, postavil jej v hlavách a na tom místě ulehl. 12 Měl sen: Hle, na zemi stojí žebřík, jehož vrchol dosahuje k nebesům, a po něm vystupují a sestupují poslové Boží. 13 Nad ním stojí Pán a praví: "Já jsem Pán, Bůh tvého otce Abrahama a Bůh Izákův. Zemi, na níž ležíš, dám tobě a tvému potomstvu. 14 Tvého potomstva bude jako prachu země. Rozmůžeš se na západ i na východ, na sever i na jih. V tobě a v tvém potomstvu dojdou požehnání všechny čeledi země. 15 Hle, já jsem s tebou. Budu tě střežit všude, kam půjdeš, a zase tě přivedu do této země. Nikdy tě neopustím, ale učiním, co jsem ti slíbil." 16 Tu procitl Jákob ze spánku a zvolal: "Jistě je na tomto místě Pán, a já jsem to nevěděl!" 17 Bál se a řekl: "Jakou bázeň vzbuzuje toto místo! Není to nic jiného než dům Boží, je to brána nebeská." 18 Za časného jitra vzal Jákob kámen, který měl v hlavách, a postavil jej jako posvátný sloup; svrchu jej polil olejem. 19 Tomu místu dal jméno Bét-el (to je Dům Boží). Původně se to město jmenovalo Lúz. 20 Jákob se tu zavázal slibem: "Bude-li Bůh se mnou, bude-li mě střežit na cestě, na niž jsem se vydal, dá-li mi chléb k jídlu a šat k odívání 21 a navrátím-li se v pokoji do domu svého otce, bude mi Pán Bohem. 22 Tento kámen, který jsem postavil jako posvátný sloup, stane se domem Božím. A ze všeho, co mi dáš, odvedu ti poctivě desátky."

Opět Bůh mluví k člověku. I když je to ve snu je to Slovo od Boha a závazek, který se naplní. Opět jsou to slova útěchy a povzbuzení. Bůh se zavazuje chránit člověka a pomáhat mu. Není zde ani žádný požadavek, nic. Bůh si prostě přijde, promluví dá slib a časem se vše naplní tak jak Bůh řekl.

Genesis 35:9-15 I ukázal se Bůh znovu Jákobovi, když přišel z Rovin aramských, a požehnal mu
10 slovy: "Tvé jméno bylo Jákob; už nebudeš zván Jákob, tvé jméno bude Izrael." A dal mu jméno Izrael. 11 Dále mu Bůh řekl: "Já jsem Bůh všemohoucí. Ploď a množ se; vzejde z tebe národ a společenství pronárodů, i králové vzejdou z tvých beder. 12 Zemi, kterou jsem dal Abrahamovi a Izákovi, tu dám tobě; tvému potomstvu dám tuto zemi." 13 Potom Bůh vystoupil od něho z toho místa, kde s ním mluvil. 14 A Jákob na tom místě, kde s ním mluvil, postavil posvátný sloup, sloup kamenný, a vykonal na něm úlitbu: polil jej svrchu olejem. 15 Místu, kde s ním mluvil Bůh, dal Jákob jméno Bét-el.

Bůh znovu potvrzuje svou smlouvu s Jákobem, který se od nyní jmenuje Izrael. Bůh tedy požehnal Jákobovi a přikázal mu, aby se rozmnožil. A víme, že měl 12 synů, je 12 pokolení Izraele, jak to Bůh chtěl. V jeho požehnání se naplnila jeho vůle. Nikdo se nemůže stavět proti Bohu, protože Bůh je na straně toho, komu požehnal. Kdo proklíná toho, koho Bůh požehnal, ten je proklet a k takovému Bůh nemluví. Kdo si udělá nepřátele z lidu, na jehož straně stojí Bůh, ten si udělal nepřítele z Boha. Proto buďte moudří a rozsuzujte co je z Boha a co je z ďábla. Dobrý strom se přece pozná po ovoci. Špatný strom nese jedovaté plody, ale dobrý strom nese dobré plody, šťavnaté a k jídlu. Bůh není otcem nepravosti, a zášti, ale Bůh je Bohem lásky a pokoje. Kdo je sužován hořkostí, závistí a nenávistí, ten je sužován svým vlastním prokletím.

Tu jsem už trochu narazil tématiku, které se budeme brzy věnovat.

Exodus 3:1-12 Mojžíš pásl ovce svého tchána Jitra, midjánského kněze. Jednou vedl ovce až za step a přišel k Boží hoře, k Chorébu. 2 Tu se mu ukázal Pánův posel v plápolajícím ohni uprostřed trnitého keře. Mojžíš viděl, jak keř v ohni hoří, ale není jím stráven. 3 Řekl si: "Zajdu se podívat na ten veliký úkaz, proč keř neshoří." 4 Pán viděl, že odbočuje, aby se podíval. I zavolal na něho Bůh zprostředku keře: "Mojžíši, Mojžíši!" Odpověděl: "Tu jsem." 5 Řekl: "Nepřibližuj se sem! Zuj si opánky, neboť místo, na kterém stojíš, je půda svatá." 6 A pokračoval: "Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův." Mojžíš si zakryl tvář, neboť se bál na Boha pohledět. Exodus 3:7 Pán dále řekl: "Dobře jsem viděl ujařmení svého lidu, který je v Egyptě. Slyšel jsem jeho úpění pro bezohlednost jeho poháněčů. Znám jeho bolesti. 8 Sestoupil jsem, abych jej vysvobodil z moci Egypta a vyvedl jej z oné země do země dobré a prostorné, do země oplývající mlékem a medem, na místo Kenaanců, Chetejců, Emorejců, Perizejců, Chivejců a Jebúsejců. 9 Věru, úpění Izraelců dolehlo nyní ke mně. Viděl jsem také útlak, jak je Egypťané utlačují. 10 Nuže pojď, pošlu tě k faraónovi a vyvedeš můj lid, Izraelce, z Egypta." 11 Ale Mojžíš Bohu namítal: "Kdo jsem já, abych šel k faraónovi a vyvedl Izraelce z Egypta?" 12 Odpověděl: "Já budu s tebou! A toto ti bude znamením, že jsem tě poslal: Až vyvedeš lid z Egypta, budete sloužit Bohu na této hoře."

Všimli jste si mimo řádky, že Pravý a Jediný Bůh má zájem o člověka? Zajímá ho jeho bolest, jeho starosti a chce člověku pomoci. Bůh Abrahama, Izáka, Jákoba a Mojžíše se nevykresluje jako otrokář a despota toužící po násilí.

Dobrá, můžete si říct, že Mojžíš byl sice jen obyčejný prostý člověk, pasák ovcí, ale Bůh si ho vyvolil. Protože byl vyvolený mluvil s Mojžíšem, ale k ostatním lidem nemluví.

Ale tady je další příklad o Gedeónovi:

Soudců 6:11-24 I přišel Hospodinův posel a posadil se v Ofře pod posvátným stromem, který náležel Jóašovi Abíezerskému; jeho syn Gedeón mlátil pšenici v lisu, aby s ní utekl před Midjánci. 12 Hospodinův posel se mu ukázal a oslovil jej: "Pán s tebou, udatný bohatýre!" 13 Gedeón mu odpověděl: "Dovol, můj pane, je-li s námi Pán, proč nás tohle všechno potkává? Kde jsou všechny jeho podivuhodné činy, o nichž nám vypravovali naši otcové? Říkali: »Což nás Hospodin nevyvedl z Egypta?« Ale teď nás Hospodin zavrhl a vydal do rukou Midjánců." 14 Pán se k němu obrátil a pravil: "Jdi v této své síle a vysvobodíš Izraele z rukou Midjánců. Hle, já tě posílám." 15 On mu však namítl: "Dovol prosím, Panovníku, jak bych mohl Izraele vysvobodit? Můj rod je v Manasesovi nejslabší a já jsem v otcovském domě nejnepatrnější." 16 Ale Pán mu řekl: "Protože já budu s tebou, pobiješ Midjánce jako jediného muže." 17 Tu jej požádal: "Jestliže jsem opravdu našel u tebe milost, dej mi nějaké znamení, že se mnou mluvíš ty sám. 18 Jenom se odtud nevzdaluj, dokud k tobě nepřijdu. Rád bych přinesl dar a předložil ti jej." Odpověděl: "Zůstanu, dokud se nevrátíš." 19 Gedeón odešel a připravil kůzle a nekvašené chleby z éfy mouky. Maso vložil do košíku, vývar nalil do hrnce, vynesl to k němu pod posvátný strom a nabídl mu to. 20 Posel Boží mu poručil: "Vezmi maso a nekvašené chleby a polož je na toto skalisko; vývar vylej." On tak učinil. 21 Pánův posel se dotkl koncem napřažené hole, kterou měl v ruce, masa a nekvašených chlebů. I vyšlehl ze skály oheň a pohltil maso i nekvašené chleby, zatímco Pánův posel mu zmizel z očí. 22 Tu Gedeón shledal, že to byl Pánův posel, a zvolal: "Běda mi, Panovníku Nejvyšší vždyť jsem viděl Pánova posla tváří v tvář!" 23 Pán jej však uklidnil: "Pokoj tobě; neboj se, nezemřeš." 24 I vybudoval tam Gedeón Panovi oltář a nazval jej: "Pán je pokoj." Je v abíezerské Ofře až dodnes.

Ze všech těchto starozákonních příběhů, kdy Bůh mluvil s člověkem mi tento přijde nejpěknější, protože ze je krásně vidět co v člověku zanechá setkání s Bohem. Pokoj a bázeň. Není to strach toho druhu, že by vás to svazovalo, sužovalo, ale je to povzbuzení, něco co vám dodá sílu, svobodu a lehkost. Takový je Duch Boží (Ruach Elohim) jinak taky zvaný Duch Svatý (Ruach HáKadosh). Bůh nedělá z lidi otroky, to oni sami nechají ze sebe dělat otroky, když propadají nenávisti, zášti a zůstávají ve svém neodpuštění - jakkoliv jim bylo ublíženo.

Ke komu Bůh mluví?

Důležité je ale také obrátit svou pozornost k tomu, jak bible vykresluje tyto významné osobnosti: Abrahama, Mojžíše, Izáka, Jákoba a další... Korán nepopisuje nic o tom jaký charakter měli nebo jakým životem žily. Přitom právě jejich spravedlnost, to jací byli v Božích očích hrálo roli v tom, proč se Bůh rozhodl k nim promluvit. Byli to lidé upřímní, pokorní a spravedlivý. Pod pojmem spravedlnost však je třeba chápat něco jiného než jak spravedlnost popisuje prorok Mohamed a korán. Nahlédněte do bible a čtěte, jak vypadá spravedlnost a pokora. Prosím přečtěte si celý příběh o vztahu mezi Jákobem a Lábanem. Je to vzorová ukázka dvou protipólů, jak vypadá spravedlnost a pokora v Božích očích a pýcha a nepravost, kterou v srdci člověka vyvolává ďábel. Není ale v mé moci uvádět zde celý příběh Jákoba a Lábana, je to na několik kapitol. Příběh začíná v knize Genesis (hebrejsky Berešít - Tj. Na počátku) v kapitole 24 a končí někde v 32 kapitole. Lépe vás odkážu na stránky, kde si bibli můžete přečíst: kapitola 24, kapitola 29.

Jen krátký úryvek z toho nejpodstatnější:

Genesis 31:22-27 Třetího dne bylo Lábanovi oznámeno, že Jákob uprchl. 23 Tu vzal s sebou své bratry a pronásledoval ho po sedm dní, až ho dohonil na pohoří Gileádu. 24 K Aramejci Lábanovi však přišel v noci ve snu Bůh a řekl mu: "Měj se na pozoru! Mluv s Jákobem jen v dobrém, ne ve zlém!" 25 Lában dostihl Jákoba, který si na té hoře postavil stan. Sám se svými bratry si rovněž postavil stan na pohoří Gileádu. 26 A Lában Jákobovi vyčítal: "Cos to udělal? Přelstils mě. Mé dcery jsi odvedl jako válečné zajatce. 27 Proč jsi ode mne uprchl tajně jako zloděj a nic jsi mi neoznámil? Byl bych tě radostně vyprovodil s písničkami, s bubínkem a citarou.

Zde Lában lže, Lában byl lakomec, habyžný člověk a podvodník, který Jákoba jen využíval.

Genesis 31:28 Nedopřáls mi ani políbit mé vnuky a dcery; jednal jsi věru jako pomatenec.
29 Bylo v mé moci naložit s vámi zle. Ale Bůh vašeho otce mi na dnešek řekl: »Měj se na pozoru, mluv s Jákobem jen v dobrém, ne ve zlém.« 30 Když už jsi tedy odešel, protože se ti tolik stýskalo po otcovském domě, proč jsi ukradl mé bohy?" 31 Na to Jákob Lábanovi odpověděl: "Bál jsem se a říkal jsem si, že bys mě mohl o své dcery připravit. 32 Ale u koho najdeš své bohy, ten nezůstane naživu! Před našimi bratry si prohlédni všechno, co mám, a vezmi si své." Jákob totiž nevěděl, že je Ráchel ukradla. 33 Lában vešel do stanu Jákobova a do stanu Lejina i do stanu obou služek, ale nic nenašel. Vyšel tedy ze stanu Lejina a vešel do stanu Ráchelina. 34 Ráchel však bůžky vzala, vložila je do torby na velbloudím sedle a sedla si na ně. Lában zpřeházel celý stan, ale nic nenašel. 35 Ráchel otci řekla: "Nechť se můj pán nehněvá, že před ním nemohu povstat; stalo se mi, co se stává ženám." Lában slídil, ale bůžky nenašel. 36 Tu se Jákob rozhněval a začal se s Lábanem přít. Vyčítal mu: "Jaký je můj přestupek? Jaký je můj hřích, že ses za mnou tak hnal? 37 Když jsi zpřeházel všechny mé věci, co jsi našel z věcí svého domu? Polož to před mé i své bratry, ať mezi námi dvěma rozhodnou! 38 Byl jsem u tebe celých dvacet let. Tvé ovce a kozy nezmetaly. Berany z tvého bravu jsem nejídal. 39 Co bylo rozsápáno zvěří, jsem ti nevykazoval, nahrazoval jsem to ze svého; vymáhals to na mně, byl jsem okrádán ve dne i v noci. 40 Ve dne mě sužovalo vedro a v noci chlad. Spánek prchal od mých očí. 41 Celých dvacet let jsem ti v tvém domě sloužil: čtrnáct let za tvé dvě dcery a šest let za tvůj brav. Mou mzdu jsi změnil desetkrát. 42 Kdyby se mnou nebyl Bůh mého otce, Bůh Abrahamův a Strach Izákův, propustil bys mě teď s prázdnou. Bůh viděl mou trýzeň a námahu mých rukou a na dnešek sám rozsoudil."

Z toho vidíme, že Jákob byl spravedlivý, poctivý. Neodbýval svou práci, raději než aby ho Lában osočil ze špatně odvedené práce, sám ještě doplácel z toho co roztrhala zvěř. Jak toto příkoří Jákob snášel, můžeme se jen domnívat. Pravděpodobně se modlil k Bohu a snažil se za všech okolností odpouštět. Toto je vykreslení spravedlivého člověka.

Bůh mluví k těm, kdo jsou spravedliví a hledají Boha celým svým srdcem. Mimoto je to první přikázání v Tóře: "Budeš milovat Pána, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší a celou svou silou." (Deuteronomium 6:5)

Další příklad ze kterého můžeme čerpat a poučit se o charakteru Jákoba je příběh, který se odehrál mezi Jákobem a jeho bratrem Ezauem (kterého Jákob úskočně oklamal a získal prvorozenectví a požehnání od Izáka místo Ezaua, který si svého prvorozenectví nevážil).

Genesis 32:4-6 Pak Jákob vyslal napřed posly ke svému bratru Ezauovi do země Seíru, na pole Edómské, 5 a přikázal jim: "Vyřiďte mému pánu Ezauovi toto: Tvůj otrok Jákob vzkazuje: Až dosud jsem prodléval jako host u Lábana. 6 Mám voly a osly, ovce, služebníky a služky. Posílám o tom zprávu tobě, svému pánu, abych získal tvoji přízeň."

Ujasněme si to. Jákob byl svobodný člověk. Nebyl ničím otrokem. Nazývá sebe otrokem Ezauovým, aby vyjádřil svou pokoru a to že přichází v míru. Bál se Ezaua.

Genesis 32:7-21 Poslové se vrátili k Jákobovi a řekli: "Přišli jsme k tvému bratru Ezauovi, ale on ti už jde vstříc a je s ním čtyři sta mužů." 8 Tu padla na Jákoba veliká bázeň a tíseň. Rozdělil proto lid, který byl s ním, i brav a skot a velbloudy do dvou táborů, 9 neboť si řekl: "Přijde-li Ezau k prvnímu táboru a pobije jej, může ještě zbylý tábor vyváznout." 10 Dále Jákob řekl: "Bože mého otce Abrahama a Bože mého otce Izáka, Hospodine, tys mi pravil: »Navrať se do své země a do svého rodiště a já se postarám, aby se ti dobře vedlo.« 11 Nejsem hoden veškerého tvého milosrdenství a vší tvé věrnosti, které jsi svému služebníku prokázal. Tento Jordán jsem překročil s holí, a teď mám dva tábory. 12 Vytrhni mě prosím z ruky mého bratra, z ruky Ezauovy, neboť se ho bojím, aby nepřišel a nezabil mě, matku nad dětmi. 13 Ty jsi přece řekl: »Určitě se postarám o tvé dobro a tvé potomstvo rozmnožím jako mořský písek, jejž nelze pro množství sečíst.«" 14 A přenocoval tam té noci. Pak vzal z toho, co vyzískal, dar na usmířenou pro svého bratra Ezaua: 15 dvě stě koz a dvacet kozlů, dvě stě bahnic a dvacet beranů, 16 třicet velbloudic se sajícími mláďaty, čtyřicet krav a deset býků, dvacet oslic a deset oslů. 17 To vše předal svým služebníkům, každé stádečko zvlášť, a řekl jim: "Jděte napřed a ponechte mezi jednotlivými stádečky odstup." 18 A prvnímu přikázal: "Až se s tebou setká můj bratr Ezau a zeptá se tě čí jsi a kam jdeš a čí je to, co ženeš před sebou, 19 odvětíš: »Je to dar od tvého otroka Jákoba, poslaný jeho pánu Ezauovi; on sám je za námi.«" 20 Tak přikázal i druhému a třetímu a všem, kteří šli za stádečky. Řekl: "V tomto smyslu mluvte s Ezauem, až na něj narazíte. 21 A dodejte: »Také tvůj otrok Jákob je za námi, neboť řekl: Darem, který jde přede mnou, chci ho usmířit a teprve potom spatřit jeho tvář. Snad mě přijme milostivě.«"

Genesis 33:1 Potom se Jákob rozhlédl a vidí, že přichází Ezau a s ním čtyři sta mužů. I rozdělil zvlášť děti Lejiny a Rácheliny a obou otrokyň. 2 Dopředu postavil otrokyně a jejich děti, za ně Leu s jejími dětmi a Ráchel s Josefem dozadu. 3 Sám se ubíral před nimi a sedmkrát se poklonil až k zemi, než k svému bratrovi přistoupil. 4 Ezau se k němu rozběhl a objal ho, padl mu kolem krku a políbil ho; oba zaplakali. 5 Pak se Ezau rozhlédl a spatřil ženy a děti. Tázal se: "Koho to máš s sebou?" Jákob odvětil: "To jsou děti, jimiž Bůh milostivě obdaroval tvého otroka." 6 Mezitím přistoupily otrokyně se svými dětmi a poklonily se. 7 Pak přistoupila i Lea a její děti a poklonily se. Naposled přistoupil Josef a Ráchel a poklonili se.

8 Ezau se otázal: "K čemu je celý ten tábor, s kterým jsem se setkal?" Odvětil: "Abych získal přízeň svého pána." 9 Ezau řekl: "Mám dost, bratře. Ponech si, co máš." 10 Ale Jákob naléhal: "Jestliže jsem získal tvoji přízeň, přijmi prosím ode mne ten dar, vždyť smím vidět tvou tvář, a to je jako bych viděl tvář Boží. Tak přívětivě jsi mě přijal! 11 Přijmi prosím z mého požehnání, co jsem ti přinesl, neboť Bůh se nade mnou smiloval a mám všeho dost." Tak ho nutil, až Ezau přijal.

Jákob tedy vyjádřil obrovskou míru pokory a štědrosti. Jákob byl člověk, který se bál Boha a jednal spravedlivě.

© 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky